Elektromos fogkefe

Információk, tesztek, tippek

Elektromos fogkefe

Mondanunk sem kell, hogy a fogmosás a világ legfontosabb dolgai közé tartozik, hiszen minden napunk kötelező rituáléja.

A hagyományos fogkefékről számtalan történetet hallani a világ körül, hogy a legnagyobb profittal előállított termékek a világon, vagy hogy csak a fogorvosok találták ki őket, hogy milliárd számra lehessen eladni ezeket az egyszerű szerkezeteket.

A szkeptikusok nyilván az elektromos fogkefe hallatán aztán még jobban jajveszékelésbe kezdenek, de azok akik hisznek a fogmosásban (reméljük azért túlnyomó többségben vagyunk) már tudhatjuk, hogy az elektromos fogkefe igen is a legjobb módja annak, hogy az ember az egyik legfontosabb részét megfelelően tisztíthassa.

Az elektromos fogkefe vásárláskor számtalan tanácsot találni az interneten, ám sok tipp csak egyes termékek eladását próbálja segíteni és nem a legmegfelelőbb modellt próbálja nekünk eladni.

Az elektromos fogkefe vásárlásakor az igény megfogalmazása a legfontosabb, hiszen érzékeny ínyre teljesen más termék lesz a jó választás, mint egy egészséges fogsorra.

Általában elmondható, hogy az elemes termékeket elfelejthetjük, hiszen pár használat után romlik a motor teljesítménye, ráadásul kiszámíthatatlanok is sok esetben.

Az olcsó, névtelen márkájú modellek megint zsákutcába vezethetnek, hiszen az utólagos fejcserékre nem adnak olyan garanciával lehetőséget, mint az ismertebb és megbízhatóbb márkák.

Oszcilláló-rotáló fogkeféknek nevezzük a kör formájú forgó fejeket, melyek a lepedék eltávolításához a legkiválóbb választásként bizonyulhatnak, viszont tudni kell róluk, hogy a régebbi modellek nem rendelkeznek nyomásérzékelővel ami az érzékenyebb ínynek nem lesz megfelelő.

Előnye még, hogy nagy árszélességben elérhető. Szónikus fogkeféknek nevezzük azokat az elektromos fogkeféket, melyek előre hátra képesek mozogni, és folyadékot is tudnak bejuttatni a fog és az íny közé ezáltal hatékonyabb tisztítást végezve.

A hátránya lehet, hogy általában alacsonyabb rezgésszámon mozog, mint a forgó társai.

Mivel képes folyadék kibocsátására ezért fogfehérítésre is alkalmazható ami miatt sokatoknak megfelelőbbek lehetnek ezek a modellek. A fogorvsosnál végzett lézeres fogfehérítés természetesen az otthoninál sokkal jobb és tartósabb is.

Ha a különleges funkciókat fontossági sorrendbe helyezhetnénk, a 3D mosást raknánk az első helyre, hiszen a leghatékonyabb eredményt érhetjük el az ilyen technológiával felszerelt fogkefével.

Ha először veszel elektromos fogkefét érdemes az igényeidnek megfelelő neves márkák belépő elektromos fogkeféi közül választanod a teljes sikerélmény érdekében.

Elektromos fogkefe árak

Oral-B PRO 2500 CA

Oral-B Pro 750 Cross Action White + Úti tok

Philips Sonicare ProtectiveClean Gum Health

Fogápolási tippek

A rossz szájhigiéniai szokások okozzák a legtöbb fogászati problémát ezért fontos tudnunk azokat a bevett szokásokat melyek segítenek abban, hogy egy egészségesebb szájhigiéniát érjünk el.

A szép mosoly önbizalmat ad, az egészséges fogsor meg kutatások alapján is egy biztonságérzetet nyújt az ember számára. Számtalan tévhit és rossz szokás terjeng az interneten és az emberek körében a fogápolással kapcsolatban amivel nem, hogy megfékeznének egy-egy fog romlást hanem akár elő is segítik azt.

Elhoztuk neked hát a legjobb tippeket melyeket betartva garantáltan meghosszabbíthatod fogaid életét.

A helyes rutinokat betartva elfeledheted a fogorvosi beavatkozásokkal járó kellemetlenségeket és csak a félévente megtartandó kontrollokra kell eljárni ahol a fogorvos majd válladat veregetve fog megdicsérni.

1. Az első és egyik legfontosabb az az, hogy használjuk a fogselymet minden nap.

Nincs az a száj amely ne igényelné, hogy a fogselymet használjuk, hiszen ha nagy a rés a fogaink között ha szűk, mindkét esetben ez a legjobb eszköz arra, hogy a nap során felgyűlt ételmaradékot eltávolítsuk a fogaink közül. A legtöbb fogszuvasodás felnőttkorban főleg már nem a rágófelületekről indul hanem a fogak közül és bizony a sokáig ott bomladozó ételmaradék ezért a legfőbb tettes.

Olyan kritikus helyeket is elér a fogselyem amelyet fogkefével akár több órányi mosás után se érnél el szóval mindenképp indokolt a használata. Még egy apró tipp, hogy nem muszáj 20 méter fogselymet venned és régi hagyományos módon a két kezedbe fogd és úgy kínlódj vele, hanem kaphatóak kis fogselymek melyek markolattal vannak ellátva ezáltal könnyedén kezelhető és gyorsan eldobható lebomló anyagból készült eszközzel szabadulhatsz meg a fogfájás 0. fázisától.

Ám nem lesz elég egyszer kitisztítani a fogaidat majd vígan élni az életet, minden nap általában a nap végén ajánlatos használni a fogselymet, hogy kifejthesse hosszútávú jótékony hatását. Bízz bennünk, egyelőre olyannal találkoztunk csak aki megbánta, hogy nem használta, de olyant még nem aki megbánta volna a rendszeres fogselyem használatot.

2. Evés utáni rögtön fogmosás

Ezt a témát sokan megcáfolják a reggeli utáni gyors fogmosásra hivatkozva, amit általában a reggeli sietség alakít ki. Sokan elfelejtik, hogy bizonyos fajta ételek, mint a paradicsom, citrusfélék, bor vagy savas ételek-italok fogyasztása bizony igen csak pusztító hatással van a fogzománcra. Ezen pusztító anyagokat beledörzsölni a fogunkba képzelheted mennyire racionális dolog, ám még is sokan úgy vannak vele, hogy gyors reggeli, fogmosás és indulhat a nap. Sokkal de sokkal üdítőbb és hasznosabb egy egyszerű szájöblítés reggel, de bármilyen kajálás után is szeretnél fogat mosni legalább 30 percet várj mielőtt elkezdenéd.

Azért kell legalább ennyi időtartamot várni, mivel a különböző ételek felboríthatják a száj pH-egyensúlyát és átmenetileg puhábbá teszik a fogzománcot. Továbbá emiatt arra is kell figyelni adott esetben, hogy egy kiadós kajálás után 30-40 percig ne ússzunk medencében nyitott szájjal, mivel a vízben található kórokozók is könnyebben megtelepednek a megpuhult fogzománcban. Fontos azt is leszögezni, hogy a forró italokat, teákat, kávékat érdemes minél gyorsabban fogyasztani mivel a lassú szürcsölgetés során több ideje van a kórokozóknak a gyengült fogzománcon megkötni.

A gyereket tervező anyukáknál is ajánlott a fogak megvizsgálása mivel a lyukas fogból származó kórokozók bejuthatnak a véráramba és a magzathoz érve akár koraszülést is okozhatnak. Szóval az evés utáni rögtön fogmosást érdemes elfeledni mert minden szempontból káros szövődményei képződhetnek.

3. Cserélj fogkefét gyakrabban

A régi fogkefe használata egy idő után többet árthat mint használ, mivel hiába, hogy a sörték még jó állapotban vannak a gyakori használat miatt annyi kórokozó lerakodik rajtuk, hogy konkrétan rákenjük a fogmosás során a fogzománcra a káros kórokozókat ahelyett, hogy tisztítanánk. Ne dőljünk be annak a konspirációs elméletnek, hogy a fogkefe gyártók a magasabb profit realizálása miatt ösztönöznek a 2-3 havonta lecserélendő fogkefékre, ez bizony higiéniai szempontból is fontos.

Megelőzhetőek ezek a problémák a fogkefe fertőtlenítésével is, ám érdemes egy idő után így is lecserélni azt. Fontos tudnivaló még, hogy bizonyos betegségeket követően is érdemes fogkefét cserélni, mint például a torokgyulladás, mandulagyulladás vagy herpesz, mert ha nem cseréljük könnyen visszajuthatnak a betegséget okozó baktériumok a szervezetünkbe. Ebben az esetben ajánlott a fogkefe fertőtlenítése, ha netán vadi új fogkefénk van egy betegség elején és nem szeretnénk azonnal lecserélni azt.

Azt, hogy milyen a tökéletes fogkefe számodra, a szájhigiénikusoddal vagy fogorvosoddal konzultáld le mivel ő tisztában lesz egy rövid vizsgálat után a szájüreged tulajdonságaival és a legmegfelelőbb dimenziókat tudja neked ajánlani amellyel garantáltan nem sérted fel a fogínyed vagy rontod a fogzománcod minőségét.

4. Ne fehéríts folyton!

Az otthoni fogfehérítésről már korábban is írtunk, hogy mennyire nem tanácsos és érdemes ezeket a beavatkozásokat szakavatott emberek által elvégeztetni. Azonban akár az is megtörténhet, hogy a túlzott szépítkezés a fogzománcunk kárára mehet, ugyanis a folyamatos fehérségre törekvés könnyen csak a látszatban hozhat pozitív eredményeket. A fehérítő szerek és a folyamatos csiszolások miatt a fogzománcunk egy bizonyos korlátig fehéríthető.

Bár a reklámfilmekből és a médiából ismert Colgate fehér fogsort szeretnék elérni fontos megérteni, hogy van akinek egyszerűen a fogazatának van egy génekből érkező árnyalata amelyet megváltoztatni igen költséges és akár egészségtelen is lehet. Érdemes nagyobb események előtt és amikor nagyon szépnek akarunk tűnni akár a fogfehérítést is meggondolni, de nem szabad vele túlzásba esni.

5. Megfelelő fogkefe használata.

Bár a fogmosás igen tanácsos, még is sok esetben az ember áteshet a ló túloldalára. A túlzott dörzsölés érzékennyé teheti a fogakat a kemény sörtéjű fogkefe agresszív fogmosási technikát kíván maga után ami maradandó károsodást okozhat a fogínyben. Fontos, hogy mindig finoman mossunk fogat, 45 fokos szögben, körkörös mozdulatokkal amennyiben hagyományos fogkefét használunk de ugyanezt érvényes alkalmazni az elektromos fogkefével annyi különbséggel, hogy ott az ú.n. hegedűs mozdulatokat nem kell csinálni mivel a fej alapvetően körkörös mozgást végez.

A megfelelő fogkefe általában a fogak formájára optimalizált és a keménysége úgy van meghatározva, hogy az a maximumot nyújthassa pillanatnyi fogíny és fogzománc állapotunk mellett. Nagyon fontos ennek a megválasztása, hiszen többet árthatunk mint amennyit segítünk szájhigiéniánkon ha rossz fogkefét használunk ezért érdemes fogorvosoddal lekonzultálnod azt, hogy melyik fogkefe típus lesz számodra a legmegfelelőbb.

6. Szájvíz helyes használata.

A szájvíz alapvetően olyan kellemes és üdítő hatást nyújt, hogy könnyen rákaphat az ember és túlzásba viheti használatát. Az alapvetően alkoholos szájvizekkel ezt kifejezetten káros bevezetni, hiszen az alkohol károsíthatja a nyálkahártyát ami miatt megint csak ártunk inkább a használattal mint sem segítjük a szájhigiéniánkat.

A többi típusú szájvízzel alapvetően nem lesz semmilyen hátrányod ha túlzásba esel velük de a szakemberek véleménye alapján napi 1 szájvizes öblögetés a természetes és elégséges egy átlag ember számára.

7. Igaz, hogy az alma jó hatással van a fogakra?

Az almával kapcsolatosan is számtalan higiéniai tévhit terjeng, miszerint egyetlen alma megevése egyenlő lehet a fogmosással vagy, hogy étkezés után mindenképp érdemes almát fogyasztani a jobb szájhigiéniai állapot elérése érdekében. Az igazság viszont az, hogy az alma nem tisztítja a fogakat.

Ugyanúgy hat a fogakra mint a citrom és egyéb savanykás ételek és gyümölcsök, kioldják a fog ásványianyag-tartalmát és a fogak érzékennyé válásában segítnek elő, így hidegre melegre érintésre és édesre is érzékenyebb fogakat eredményez a hosszútávú fogyasztásuk. Inkább azt tanácsoljuk, hogy alma fogyasztása után legalább egy órával moss fogat, mivel a benne található sav felpuhítja a fogzománcot és a durvább sörtékkel már is maradandó sérüléseket okozhatunk a fogzománcon. Nem, az alma nem tesz jót a fogaknak és érdemes a fogmosás gondolatából származó lustaságot nem egy alma elcsámcsogásával helyettesíteni.

8. Foghiány pótlása

A foghiány pótlása nem csupán esztétikailag ésszerű döntés de számtalan más szövődménye is lehet, ha a kiesett fogunkat nem pótoljuk.

A lyuk szomszédságában elhelyezkedő fogak elkezdenek befele csúszni a megüresedett helyre, ám ha ez elsőre nem is tűnik rossz dolognak mondjuk, hogy miért az.

Ilyen esetekben ugyanis nem a teljes fog vándorol, csupán a fogkorona, emiatt az szöget fog váltani és újabb lehetőségeket fog feltárni a kórokozók számára ahol vígan megtelepedhetnek.

Ez az adott fogak kilazulásához későbbi elvesztéséhez vezethet, szóval kimondhatjuk, ha egy fogad elhullott és nem pótolod, sorban fogja követni azt a többi is.

A szervezeted ráadásul próbálja majd a csonthiányt pótolni emiatt az ellentétes állkapocsban lévő fog is elkezd kijjebb jönni, hogy fedezze a hiányosságot.

Ez a megoldás viszont hosszútávon a szemközti állkapocsban lévő fogak megromlását is eredményezi.

Fogászat:

CegléDental Fogászat

Dr. Szemcsák Péter szakfogorvos, szájsebész

2700 Cegléd, Damjanich u. 8.

Tel.: 06 53 200 777

Praxisweboldal: cegledental.hu

Videó az elektromos fogkefe helyes használatáról